+47 466 12 108
Adriannilsen3@gmail.com

Hva digital markedsføring er, og hva det innebærer.

En studentblogg

Hva digital markedsføring er, og hva det innebærer.

Jeg har til gjeves å ta et dyp dykk i hva digital markedsføring faktisk er. Passende nok er ukens bloggoppgave å omskrive et større innlegg fra en annen forfatter, om en valgt tematikk. Derav så jeg i snitt å forme ukens bloggpost rundt Lucy Alexanders innlegg på Hubspot «The Who, What, Why and How of Digital Marketing».      

Digital markedsføring er et paraplybegrep som omfatter en rekke aktiviteter, og kommer langt på vei med et eget lingo. Et område, som på sett og vis kan være noe forvirrende. Men en ting er sikker: I år 2020 driver nærmest alle norske virksomheter med en form for digital markedsføring. Og godt er det, fordi essensen i markedsføring alltid har handlet om å komme i kontakt med sin målgruppe på rett sted – til rett tid. Man må møte kunden der kunden er, og i dag er dette i det digitale universet. 

Så for deg som er litt nysgjerrig på tematikken, eller ønsker å få en litt bredere forståelse av hva digital markedsføring handler om. Skal jeg nå med utgangspunkt i Lucys innlegg, hjelpe deg litt på vei ved å besvare noen spørsmål.   

Hva er digital markedsføring og hvorfor skal du drive med det?  

Digital markedsføring omfatter alle markedsføringstiltak som foregår på nett og elektroniske enheter. Her man ved hjelp av digitale kanaler som søkemotorer, sosiale medier, mail-tjenester og nettsteder forsøker å nå nåværende, og potensielle kunder. Naturligvis gir dette ufattelig mange muligheter sett opp mot mer tradisjonell markedsføring som trykk og telefon.  

Vi lever i en tid hvor det er helt essensielt for virksomheter å vise tilstedeværelse i digitale kanaler. Fordi kundene dine nærmest forventer at du er der, og alle dine konkurrenter er det. Fåtallet leser trykte aviser på trikken og vi hengir oss til søkemotorer for å få anbefalinger og tips. Lang historie kort: For å være konkurransedyktig må du omfavne den digital verden til en viss grad, uavhengig av bransje og posisjon.    

Digital markedsføring har ufattelig mange muligheter og potensielle strategier ved seg. Ved hjelp av en rekke verktøy som Google Analytics, Google Serach Console og Facebook Business Manager kan man overvåke, måle og bedre prestasjonen sin på nett. Dette i en mye større grad enn ved tradisjonell markedsføring.

Bilde tatt av Lukas Blazek, via Unsplash

De beste digitale markedsførerne der ute har vel definerte retninger rundt hvordan ulike kampanjer og tiltak støtter bedriftens målsetninger. Fra betalt plassering i søkemotorer (SEM) til gratis epostmarkedsføring, er det en rekke aktiviteter som inngår under paraplybegrepet digital markedsføring. Ved hjelp av ulike aktiviteter – både betalt og ikke betalt – kan markedsførere støtte opp under større kampanjer.         

Tenk deg at du driver et nettsted hvor du selger klær og du har fått inn en ny kolleksjon med fanatiske gensere. En innholdsmarkedsfører kan da produsere blogginnlegg, hvor det beskrives hvor fantastisk denne kolleksjonen er med en oppfordring til å melde seg på et nyhetsbrev for å genere leads. Likeså kan en som jobber med SOME promotere disse innleggene i sosiale kanaler (både betalt og ikke betalt), og man kan forme en e-post kampanje for å videre informere om kolleksjonen.   

Typer av digital markedsføring  

Som det antydes til omfatter digital markedsføring en rekke ulike aktiviteter i ulike kanaler, så la oss nå bringe litt klarhet rundt noen av de vanligste metodene innenfor området.   

Søkemotoroptimalisering (SEO)

Søkemotoroptimalisering, ofte referert til som SEO, baserer seg på den enkle ideen om å optimalisere et nettsted for å rangere høyest mulig på resultatssidene hos søkemotorer (SERP – Search Engine Result Page). Målet er å øke mengden med organiske, ikke betalte, treff til nettsider, blogger mm.     

SEO er et sentralt tema innenfor digital markedsføring, og prosessen omhandler prinsipielt om å levere kvalitet. Man må innfri på godt og relevant innhold. Søkemotorer, som Google, har et formål om å hjelpe mennesker med å finne det de leter etter. Innfrir man dermed på dette, når man toppen. Det er mange måter å tilnærme seg SEO på, og en vanlig inndeling er som følger. 

On Page SEO: Fokuserer på innholdet som eksisterer på selve nettsiden. Ved å finne ut hva dine kunder søker etter, og deres motiver med disse søkene, kan man bake dette inn i innholdet og bedre samsvare med søkene til sine kunder.

Off Page SEO: Fokuserer på aktiviteter utenfor nettsiden, som har innvirkning på dine resultater i SERP. En stor del av denne prosessen handler om Backlinkes, dvs. andre sider som linker til ditt nettsted. En større andel linker til nettstedet antyder ovenfor søkemotoralgoritmer at ditt nettsted er av en god karakter. Men husk; Kvalitet foran kvantitet. Kvaliteten på sidene som linker til deg er avgjørende.

Techincal SEO: Fokusere på back-enden av nettstedet, og hvordan siden er kodet. Bildekomprimering, strukturert data og CSS-optimalisering vil gjøre at man oppnår en bedre Page speed og dermed rangerer høyere i søkemotorer.     

Innholdsmarkedsføring  

Innholdsmarkedsføring (Content marketing) er beskrivende i seg selv: Det handler om å lage innhold og distribuere dette innholdet for å tiltrekke og engasjere kunder. Man ønsker gjerne å skape merkevarekjennskap, trafikk, generere leads og få nye kunder gjennom slik innholdsproduksjon.  

En svært relevant kanal i en innholdsmarkedsføringsstrategi, er det du sitter og leser nå – en blogg. Akkurat som jeg skriver og publiserer tekster for å presentere mine kunnskaper og genere trafikk, gjør virksomheter akkurat det samme. Dette kan på sett og vis skape flere muligheter for å konvertere de besøkende til reelle kunde.    

SOME markedsføring

SOME er en forkortelse for sosiale medier, som Linkedin, Facbook, Twitter, Instagram, Snapchat med en hel del mer. Markedsføring i slike sosiale kanaler er en kjenning for både små og store aktører rundt i det norske land. Det handler – som du mest sannsynlig er kjent med – om å fremme din virksomhet og innholdet du produserer i disse kanalene for å blant annet øke kjennskap, genere trafikk og skape engasjement.  

Pay Per Click (PPC)

Pay Per Click handler overordnet om å drive trafikk til nettstedet ditt ved betale en viss sum hver gang noen klikker på annonsen din. Gjennom Business Manager kan du sette opp betalte annonser på Facebook og Instagram, og via Google Ads kan du blant mye betale for å en høyere plassering i SERP.

En av de mest utbredte annonsemodellene for PPC er Google Ads, herunder SEM (Search Engine Marketing) hvor man byr på relevant søkeord i en auksjonsmodell. SEM gir annonserom på Google, etter bestemte søkeord og fraser. Basert på kvalitet på annonsen, i kombinasjon med budets størrelse blir man gitt en ad-rank som avgjør utfallet av annonseauksjonen.    

Affiliate Marketing 

Affiliate Marketing er en form for prestasjonsbasert markedsføring som er knyttet til provisjon for såkalte affiliates (publisister). Disse personene (eller organisasjonene) mottar kompensasjoner for å promotere andres produkter og nettsteder. Et godt eksempel på metoden finner vi gjennom ulike blogger, som selger andres produkter via affiliate links på egen sider.

Native Advertising  

Native advertising kan sees på som underkategori av innholdsmarkedsføring, og går i all hovedsak ut på at betalt innhold plasseres på ulike plattformer sammen med annet ikke-betalt innhold. Derav av navnet native (norsk: Innfødt), annonsene sklir inn i konteksten sammen med resten av innholdet på plattformen det er plassert. Vi blir gjerne eksponert for denne type annonser daglig i ulike nettaviser.        

Skjermdump VG.no

Inbound Marketing

Inbound marketing referer til en markedsføringsmetodikk hvor man tiltrekker seg og engasjerer kunder gjennom alle fasene i kjøpsprosessen. Prinsipielt kan man bruke alle punktene nevnt ovenfor (og flere) gjennom en Inbound-strategi, og på den måten konstruere en friksjonsfri kundeopplevelse. Differansen mellom e-post spam fra selskaper og nyhetsbrev man mottar fra påmeldte e-postlister illustrerer logikken.     

Inbound versus digital markedsføring: Hva er forskjellen?  

Forhåpentligvis har du nå blitt litt klokere på noen av de vanligste metodene innenfor Digital Markedsføring (det finnes en hel del fler). Inbound Marketing, som innledet, er en svært interessant markedsføringsmetodikk, som man stadig hører mer om. På overflaten kan det være vanskelig å skille digital markedsføring og Inbound marketing, noe som ikke er rart. Både inbound og digital markedsføring er nettbaserte aktiviteter som fokuserer på å produsere digitalt innhold. 

En viktig forskjell å merke seg er at når vi snakker om digital markedsføring, betrakter vi all markedsføring som foregår i det digitale rommet. Dette gjelder da både «Push» og «Pull» markedsføringstiltak, eller det man også kan betrakte som outbound og inbound-metoder. Outbound markedsføring tar i sikte å plassere et markedsføringsbudskap direkte foran så mange mennesker som mulig, uavhengig om dette er ønsket eller ikke. På den andre siden er inbound marketing ute etter å bruke digitalt innhold til å tiltrekke seg, og engasjere en målgruppe ved å tilby midler som er til hjelp og er ønskelige. Et enkelt, men kraftfullt eksempel er Blogg.   

Som det fremkommer er inbound marketing en metodikk som tar i bruk digitale markedsføringstiltak for å tiltrekke seg og engasjere kunder på nett. Mens digital markedsføring er et paraplybegrep for å beskrive markedsføring i den interaktive verden – både inbound og outbound.

Fungerer digital markedsføring for alle bedrifter?  

Uansett hvordan bransje du operer i eller hvordan markedet ditt ser ut, kan digital markedsføring fungere svært godt. Men det krever alltid forståelse for målgruppens behov og at man produsere innhold som de finner verdifullt. Dermed må virksomheter implementere digitale markedsstrategier ulikt.   

Om man eksempelvis operer B2B (business to business), vil gjerne den digitale markedsføringsinnsatsen stort omhandle lead-generering med et mål å skape kontakt mellom kunden og en selger. Men ved B2C (Business to consumer), vil målet med en digital markedsføringsinnsats være å tiltrekke seg mennesker for å deretter få dem til å bli handlende kunder uten å direkte prate med en selger. Av den grunn vil det være et mindre fokus på tradisjonelle leads, der det heller fokuseres på å skape en friksjonsfrie kundereise.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *