+47 466 12 108
Adriannilsen3@gmail.com

Power Searching med Google

En studentblogg

Power Searching med Google

Underveis i modulen digital økonomi og forretningsmodeller har Arne Krokan utfordret oss til å gjennomføre en rekke praksisoppgaver. En av disse er å gjennomføre Googles Powersearch – et søkekurs. I den anledning handler dette innlegget om min erfaring med kurset og hvordan man kan bli en litt bedre bruker av søkemotoren til Google.

Hvordan er kurset?

Kurset består av seks ulike klasser, her hver klasse har 3-6 undertemaer og det blir gitt avsluttende praksisoppgaver til hvert undertema. Jeg løste kurset ved å se filmene tilknyttet til klassene, men man har også muligheten til å lese seg igjennom delene i sin helhet. Overordnet kan tematikken krympes ned til hvordan man får best, mest og raskest relevant informasjon ut av søkene vi så ofte foretar.

Jeg brukte rundt 4-5 timer med kurset, men det må sies at det til tider er veldig fundamentalt. Er du litt kjent med Google som søkemotor, som de fleste i dag er, vil du dra kjensel på mye som blir tatt opp. Dette gjelder spesielt i de to første delene av kurset. Men når det er sagt, anbefaler jeg ikke å hoppe over disse klassene da de gir en god introduksjon til videre deler og inneholder mange interessante «funfacts». Blant annet at Googles glimrende autokorrekt kan plukke opp rundt 30 000 ulike måter å feilstave Britney Spears.  

Hvordan søk i google foregår 

Når man foretar et søk på Google er det først og fremst nyttig å vite at man egentlig ikke søker «The web», men Googles indeks av det. Dette gjøres ved hjelp av det som kalles «Spideres», som søker gjennom ulike nettsteder ved å følge linker de ulike nettstedene fører til. På denne måten indekserer de store deler av nettet. Dette er en viktig del av den første klassen. Når jeg foretar et søk, eksempelvis «hva er inflasjon», søker Google gjennom alle sider som inkludere disse nøkkelordene.  

Naturligvis er det mange resultater, i dette tilfellet ca. 223 000 med Visma, Finanssans og Wikipedia på topp tre. Rangeringen av treffene blir levert av Google ved å stille spørsmål som er «inflasjon» inkludert i tittelen? I sidens URL? Hvor mange ganger er det nevnt på siden og i overkant av 200 andre faktorer. Søkemotoroptimalisering blir nok et større tema på denne bloggen de kommende månedene, og det kommer nok ett innlegg eller tre som spinner rundt tematikken nærmere.  

Tips og triks  

Selv om det til tider er praksiser man er godt kjent med, gir kurset verdifull innsikt i funksjoner, og kombinasjoner av funksjoner, som hjelper godt med å få bedre og mer presis informasjon ut av Googles søkemotor. Det gir også dypere innsikt i ting man gjør på Google og funksjoner man bruker, uten helt å tenke over nytten av det. Under har jeg satt opp fem tips og triks som til dels er relativt fundamentale, men som jeg finner veldig nyttig.

I Forstå mulighetene som ligger i topplinje funksjonene

Når en utfører et Google søk havner man selvsagt på resultatsiden, også kalt SERP (Search engine result page). Topplinjen gir oss da en rekke muligheter for å skifte mellom ulike medier, her vi finner bøker, bilder, nyheter, videoer mm.  

Det ligger en rekke muligheter i disse ulike mediene. En kan enkelt finne relevant lesestoff i bøker, relaterte nyhetsartikler eller mulig gode forklaringsvideoer på teamet. Verktøyfunksjonen i søk gir oss også muligheter for å sette tidsspesifikke søk. Noe som kommer godt med om man ønsker å finne de nyeste artiklene om teamet, eller mulig eldre artikler for mer innsikt i utviklingen av teamet.

II Snarveier og konverteringer

Det er en rekke «shortcuts» som er bygget inn Googles søkemotor. Ved å stille enkle spørsmål direkte inn i søkefeltet, kan man raskt få informasjon til veie. Hva er klokken i New York? Når går solen opp i Oslo? Hva er hovedstaden i Nepal? Fly til Nice. Eksemplene er mange. 

Spesielt Googles innebygde konverteringer finner jeg svært nyttig. Kilo til pund, liter til gallons, centimeter til tommer eller Norske kroner til dollar. Vi ser også når man eksempelvis søker «1 kr til dollar» gir Googles oss en fullkommen valutakalkulator med følgende utvikling av den norske kronen grafisk.

III Bildefiltrering  

De fleste av oss søker mye i bilder på Google, men ikke alle er klar over filtreringsmekanismene som er tilgjengelige via Google Bilder. Her kan man ved å klikke på «verktøy», enkelt filtrer etter farger, rettigheter, størrelse mm. Ønsker du deg en Gul Audi? Da kan det filtreres. Ønsker du også å skrive et blogginnlegg om gule Audier og trenger et bilde for gjenbruk? Da kan dette også enkelt filtreres.

IIII Søk med bilder

Google bilder gjør det også enkelt å utføre søk med bilder. Alt man trenger å gjøre er å dra og slippe det aktuelle bildet i søkefeltet på Google Bilder (eventuelt laste opp ved å klikke på kamera symbolet). Jeg finner dette nyttig for å finne hvor bilder reelt kommer fra, sjekke konteksten på de, verifisere de og finne ytterligere informasjon om innholdet på bildet. 

IIIII Ekskluderende søk  

Ved å bruke ekskluderende søk kan man enkelt få bedre kontroll på det en ønsker å informasjon om. I sin enkleste form kan det eksemplifiseres gjennom «Salsa». Du ønsker å lære deg salsa, dermed foretar du et søk og resultatene er disse:  

Med dette kan man enkelt ekskludere matretten, ved å sette et minustegn etterfulgte av «food» for å ekskludere salsa som i matretten. Den samme logikken kan brukes for alle homonymer der ute, men også for å ekskludere eksempelvis nettsteder.  

Alt i alt er kurset absolutt verdt å gjennomføre. Til tross at det mest sannsynlig vil være noe repeterende, gir det videre innsikt i mange av Googles funksjoner og gode teknikker for å bli en bedre bruker av søkemotorer – en Power searcher.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *